Kdy zapojit děti do práce v domácnosti?

shutterstock.com
shutterstock.com

Mytí nádobí, vysávání a další úklid jsou nedílnou součástí každodenního provozu domácnosti. Do těchto činností by se měl zapojit každý člen rodiny včetně dětí. Právě u dětí má přiměřené zapojení do chodu domácnosti vliv nejen na čistotu domu, ale má také efekt výchovný. Kdy ale se zapojením děti do domácích prací začít?

Začněte co nejdříve

Malé děti touží trávit čas s matkou a napodobovat ji. Nejraději by pomáhaly při všech činnostech už ve věku 1-2 let. V tuto dobu však jejich asistence práci spíše přidělá. Zkuste ale alespoň někdy překonat ten pocit, že bez dětské pomoci byste práci stihli rychleji. Zkuste dítě zapojit do činností, které ho zajímají. Postupně se zdokonalí a jeho pomoc začne být skutečně pomocí. Pokud má dítě své povinnosti od útlého věku, považuje je později již za samozřejmé.

Děti do 2 let

Malé děti do dvou let nejraději pomáhají s vkládáním prádla do pračky nebo přenášením nákupu do kuchyně. Tyto činnosti už velmi dobře zvládají a mají z vykonané práce radost. V tomto věku je také vhodné vést dítě k úklidu hraček. To už většinou neudělá s takovou ochotou, ale při pohledu na uklízející matku se nakonec také připojí.

Nevíte jak děti zabavit během letních prázdnin? Přečtěte si článek plná tipů jak zabavit děti na vaší zahradě.

Od takto malých dětí ovšem nemůžete očekávat, že zvládnou pokojíček uklidit samy. Je třeba jim činnost předvést a zadat konkrétní úkol, například: “Ukliď kostky do krabice.” Dítě si ještě samo není schopno práci rozvrhnout, a proto by s neorganizovaným úklidem brzy přestalo.

První pravidelné činnosti

Řadu činností dítě vykonává jen pro zábavu a pouze příležitostně, ale i tím se učí a seznamuje s řadou úkonů. Mezi 2. a 3. rokem je dobré učit dítě jistým zásadám a můžeme po něm vyžadovat první pravidelně vykonávané činnosti. Mezi ty by už mělo patřit každovečerní uklízení hraček v dětském pokoji, i když stále ještě s rodičovskou asistencí minimálně ve formě zadávání konkrétních úkolů.

V tuto dobu lze také dítě spolehlivě naučit uklízet po sobě talíř po jídle. Dítě se s radostí ujme i prostírání příborů před jídlem či utírání a úklidu čistého nádobí, ideálně příborů. S velkou vervou se děti hrnou do všech činností spojených s vodou. Bez obav jim lze svěřit otírání dlaždic i stolů vlhkým hadrem.

Ke kýblu s vodou a umývání podlah však dítě pustí jen ty nejodvážnější maminky. Pokud se však dítě chce vytírání účastnit, dobře poslouží hadr suchý s úkolem osušit po mamince právě vytřenou podlahu. Nějaký čas nepotřebnost tohoto úkolu dítě neprohlédne.

Školáci by si měli pokoj uklízet sami, zdroj: shutterstock.com
Školáci by si měli pokoj uklízet sami, zdroj: shutterstock.com

Předškolní děti

Dítěti předškolního věku můžete svěřit řadu činností. Tedy pokud dokážete přimhouřit oko nad drobnými nedostatky jeho provedení. Dítě zvládne utírání prachu, luxování, vynesení odpadkového koše (pokud dítě dosáhne na víko popelnice). Spolehlivě roztřídí ponožky, pomůže s nádobím. Celkem pečlivě utře stůl atd.

S touto problematikou souvisí také dnes často řešený problém – jak dlouho nechat děti hrát si na počítači? Více se dočtete v tomto článku.

Systematická pomoc

Systematickou pomoc však můžete očekávat většinou až od dítěte mladšího školního věku. Většinu děti v tomto věku ještě stále domácí práce baví. Bohužel, s rostoucím věkem a šikovností dítěte, také roste nechuť nad domácími pracemi. Pokud je však dítě zvyklé být zapojeno do chodu domácnosti, nebude se těmto povinnostem bránit tolik, jako dítě, po němž je pomoc vyžadována poprvé až ve vyšším školním věku.

Jaký názor máte na tuto problematiku vy? Napište nám v komentářích váš názor nebo zkušenosti.